Arla - Bara mjölk smakar mjölk?

5 min
Copywriting - tonalitet

2018 började Arla med sin kampanj ”Bara mjölk smakar mjölk”. Reklamfilmerna går ut på att någon säljer/bjuder på en dryck som kallas ”trölk” eller ”brölk” och så ska kunderna dissa den och bli besvikna för att den inte smakar mjölk. Ett krig har sedan dess pågått mellan Arla och Oatly. 2019 släppte Arla tre nya produkter där de har mixat i havre. Samtidigt som de fortsätter med sina nedsättande reklamer mot andra vita drycker, såsom (om än ej explicit uttalat) havredryck.

Min åsikt är att Arla har hamnat fel i sin tonalitet. Deras agerande får dem att framstå som stressade och hotade. Nytänkande och kanske lite trendigt, visst, men det behöver inte alltid betyda bra. För mig står Arlas tidigare kampanjer för färska, naturliga produkter som kommer från välmående kor som får beta på öppna landskap. Deras tonalitet har andats tradition och natur. Stolthet. Arla har setts som ett respektabelt och aktat företag. I och med deras kampanj har de gått ner på sandlådenivå. Att försöka vara ”coola” klär dem inte.

För att vara i linje med sin tonalitet (och behålla sin värdighet) hade Arla kunnat fortsätta bygga på stoltheten i sina produkter, ärlighet, tradition och naturlighet. Detta hade kunnat göras t.ex. genom en kampanj som såg ut så här:


”Bara mjölk smakar mjölk”

eller

”Vi går ingenstans”

eller

”Mjölk då. Mjölk nu.”

plus en bild/film på ett öppet landskap med kossor som går runt och betar varvat med filmsekvenser från ett barn som dricker mjölk till bullar hemma hos mormor, en styrketränare som dricker direkt ur mjölkpaketet o.s.v.

Uppgift – tonalitet:

  • Hitta kommunikation som känns fel i tonaliteten. Gör om.

Exempel från kurs i Copywriting på Berghs School of Communication, HT 2020.

Copywriter portfolio

Copywriting, projektarbete

Nov 2020

Bromma Blocks - gallerian där allt kan hända

Se sammanfattning om artikeln.

Tänk dig att du gör ett ärende i en av Bromma Blocks retail-butiker. Plötsligt hör du i högtalarna om att en spännande person snart ska gästa LIVE @ bromma blocks inne i gallerian. Vad gör du efter ditt ärende - tar du bilen hem direkt eller går du in i gallerian?

Copywriting projekt, studio LIVE @ bromma blocks

Slutprojekt från kurs i Copywriting på Berghs School of Communication.

Content

jul 2021 - jul 2022

Avslutat uppdrag - Sana Labs AB

Se sammanfattning om artikeln.

Sana Labs är ett inspirerande företag som erbjuder kurser med AI och pedagogisk psykologi som grund. Som author (dvs. copywriter och content writer) för Sana Labs skrev jag personligt och adaptivt nätbaserat kursinnehåll.

Sedan mars 2022 frilansade jag även som Learning architect för Sana Labs. I denna roll gav jag vägledning, granskade och gav feedback till andra authors arbeten, allt med målet att varje kurs skulle bli så bra som möjligt för slutkunden.

Copywriting - tonalitet

HT 2020

Arla - Bara mjölk smakar mjölk?

Se sammanfattning om artikeln.

Argumentation kring Arlas kampanj "Bara mjölk smakar mjölk" och hur kampanjen lämpar sig med deras tonalitet.


Exempel från kurs i Copywriting på Berghs School of Communication.

Uppgift - tonalitet.

Copywriting - Rubriksättning

HT 2020

När du vill dölja mörka ringar.

Se sammanfattning om artikeln.

"När du vill dölja mörka ringar"

Exempel från kurs i Copywriting på Berghs School of Communication.

Uppgift - rubriksättning.

Copywriting - spökskrivning

HT 2020

Min text som Embla

Se sammanfattning om artikeln.

"Från Leinköping till Abrahamsberg. Gud, vad jag älskar Abis! Inte ens en villa på Grönviksvägen skulle få mig att flytta från vår underbara tvåa. Ja, det är ju inte bara jag som har en saying i detta..."

Exempel från kurs i Copywriting på Berghs School of Communication.

Uppgift - spökskrivning.

Relaterade artiklar

Länk till min mina olika tjänster innom Juridisk skribent, juridisk copywriter och copywriter.